Menghilangkan Bau Tak Sedap Pada Kotak Bekal

Tips Menghilangkan Bau Tak Sedap

Sebuah kotak makan bisa menyimpan berbagai jenis makanan yang kita sukai. Namun pernahkah anda menemukan kotak bekal anda memiliki bau tak sedap dan sulit dihilangkan? Ternyata bagaimana cara penyimpanan kotak bekal sendiri mampu mempengaruhi bau-nya. Jadi jika anda ingin menyimpan kotak bekal sebaiknya anda memperhatikan cara penyimpanannya dengan baik. Lalu bagaimana dengan kotak bekal yang sudah terlanjur berbau ini? Eit tunggu dulu, tak perlu repot-repot membeli kotak bekal baru, Wiratech akan berbagi cara bagaimana cara untuk menghilangkan bau tak sedap pada kotak bekal dan tips menyimpan kotak bekal yang baik dan benar.

bau tak sedap

Membersihkan peralatan memasak memang sudah kewajiban bagi anda yang sudah berumah tangga, termasuk membersihkan kotak bekal anak. Mungkin anda pernah bertanya mengapa si kecil jarang menghabiskan makanannya, banyak kemungkinan, salah satunya adalah kotak bekal yang berbau tak sedap yang mempengaruhi bau dan cita rasa masakan yang anda buat. Lalu bagaimana agar baunya hilang?

  1. Roti

Jika anda sering menyediakan roti tawar dirumah anda mungkin bisa menggunakannya untuk menghilangkan bau tak sedap pada kotak bekal. Rendam roti dalam cuka lalu masukan ke dalam kotak bekal yang sudah dicuci bersih dan dikeringkan. Tutup rapat kotak bekal dan diamkan semalaman. Pagi hari segera keluarkan roti dan buang sisa cuka kemudian cuci bersih kotak bekal dan keringkan

  1. Cuka

Basahi tisu dengan cuka lalu masukan ke dalam kotak bekal. Masukan juga remasan kertas Koran ke dalamnya lalu tutup rapat dan simpan kotak bekal semalaman. Buang sisa tisu dan kertas Koran lalu cuci bersih dan keringkan kembali kotak bekal

  1. Baking Soda

Alternatif lain yang bisa anda lakukan jika anda tidak suka dengan bau cuka anda bisa menggunakan baking soda. Caranya cukup taburkan baking soda secukupnya dan masukan remasan Koran dan tutup rapat kemasan kotak bekal. Diamkan satu atau dua malam setelah itu bersihkan lagi kotak bekal. Baking soda dapat menyerab bau yang ada pada kotak bekal.

  1. Garam

Bumbu dapur serbaguna ini juga bisa menjadi solusi bagi anda yang ingn menghilangkan bau pada kotak bekal. Gosokan garam pada kotak bekal yang sudah dibersihkan dan dikeringkan. Setelah itu bilas garam dengan air bersih lalu keringkan.

Tips Membersihkan dan Menyimpan Kotak Bekal

Segera buang sisa makanan yang terdapat pada kotak bekal agar kotak bekal tidak semakin berbau.

Sebaiknya segera cuci bersih kotak bekal bekas pakai. Bila perlu rendam kotak bekal ke dalam air sabun selama beberapa menit agar bau makanan lebih mudah dihilangkan.

Simpan kotak bekal dalam keadaan tutup yang terbuka sehingga kotak bekal tidak berbau.

Sumber : berbagai sumber